Privacy Policy and Cookies
We take your personal data seriously at Siahat. The website does not collect personal data about you without your consent. It is entirely up to you whether you choose to provide personal information to us – for example, when receiving offers or subscribing to our newsletter. If you have provided us with personal data, you are always welcome to contact us to request that your data be disclosed or deleted.
A. Processing of Personal Data
The information we collect about you and your travel companions in connection with travel offers will be used for various purposes related to the requested travel arrangements. The type of information collected may vary depending on the travel arrangements and destination. Failure to provide necessary personal data may mean that we are unable to fulfill our obligations related to your travel arrangements.
As a rule, we collect and process standard personal data. However, in certain cases, such as when booking a trip, it may be necessary for us to process sensitive personal data to a limited extent (e.g., information about marital status for honeymoon trips, allergy details to offer special meals during your flight, or requirements for special assistance during travel). We may also process personal identification numbers (e.g., when receiving a copy of your passport for a visa application).
We only share information with business partners – such as hotels, airlines, car rental companies, and local agents – to the extent necessary to provide the agreed-upon travel services.
B. Payment Solutions
We use service providers to manage payments. These providers have access to personal data such as names, addresses, and payment information. This processing is necessary in order for us to provide the services you have ordered from us.
C. Travel-Related Service Providers
We use external providers to send information via email and SMS, for example before and during a trip. These providers have access to personal data such as phone numbers and email addresses.
D. Cookies
We do not collect personal data when you simply visit our website. We use cookies on our website to analyze user behavior in order to improve user experience, such as through statistics from Google Analytics and Facebook Pixel. We also use cookies from Google Adwords to show you relevant and tailored advertisements online.
E. How to Delete Your Cookies
Cookies delete themselves after a few months (this may vary), but they are renewed each time you visit our website.
F. Newsletter
Subscribing to our newsletter is voluntary, and you can unsubscribe at any time. By signing up, you consent to us sending you emails with news and current offers. If you wish to unsubscribe, you can do so via the “unsubscribe” link at the bottom of the newsletter or by contacting us directly.
Your information – name and email address – will never be shared with third parties. If you have any questions about our privacy policy or how we handle personal data, you are always welcome to contact us.
Personuppgiftspolicy och Cookies
Vi tar dina personuppgifter på Siahat, webbsidan samlar inte in personuppgifter om dig utan ditt samtycke. Det är frivilligt om du vill lämna ut personuppgifter till oss – t.ex. när du får erbjudanden eller när du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Om du har lämnat personuppgifter till oss är du alltid välkommen att kontakta oss för att få dina uppgifter hos oss utlämnade eller raderade.
A.Behandling av personuppgifter
Den information vi samlar in om dig och dina medresenärer i samband med att du erhåller reseerbjudanden kommer att användas för olika ändamål för att eller i samband med att det begärda researrangemanget levereras. Vilken information som samlas in kan variera beroende på önskat researrangemang och destination. Underlåtenhet att förse dig med nödvändiga personuppgifter kan innebära att vi inte kommer att kunna uppfylla våra skyldigheter i förhållande till dina researrangemang. Som regel samlar vi in och behandlar vanliga personuppgifter. I vissa fall, i samband med bokning av en resa, kan det dock vara nödvändigt för oss att behandla känsliga personuppgifter i begränsad omfattning (t.ex. information om äktenskapsstatus i samband med smekmånader, information om allergier för att kunna erbjuda specialmenyer på ditt flyg eller information om behovet av särskild assistans på din resa) samt information om personnummer (t.ex. i samband med att du får en passkopia för användning i en visumansökan). Vi lämnar endast ut information till affärspartners – såsom hotell, flygbolag, biluthyrningsföretag och lokala agenter – i den utsträckning som krävs för att tillhandahålla de överenskomna researrangemangen.
B.Betalningslösningar
Vi använder leverantörer för att hantera betalningar. Leverantörer har tillgång till personuppgifter som namn, adresser och betalningsinformation. Denna hantering är nödvändig för att vi ska kunna tillhandahålla de tjänster som du har beställt av oss.
C.Leverantörer av reserelaterade tjänster
Vi använder externa leverantörer för att skicka information via e-post och sms, t.ex. före och under en resa. Dessa leverantörer har tillgång till personuppgifter i form av telefonnummer och e-postadresser.
D.Cookies
Vi samlar inte in personlig information när ni endast besöker vår webbplats. Vi använder cookies på vår webbplats för att mäta användarbeteende i syfte att förbättra vår användarvänlighet, t.ex. via statistik från Google Analytics och Facebook Pixel. Dessutom använder vi cookies från Google Adwords för att kunna visa dig relevant och anpassad marknadsföring på Internet.
E.Hur du tar bort dina cookies
Cookies raderar sig själva efter några månader (kan variera), men förnyas med varje besök på vår webbplats.
F.Nyhetsbrev
Det är frivilligt att prenumerera på vårt nyhetsbrev och du kan när som helst avsluta prenumerationen. Genom att registrera dig godkänner du att vi kan skicka e-postmeddelanden med nyheter och aktuella erbjudanden. Om du vill avregistrera dig från nyhetsbrevet gör du det via länken “avsluta prenumeration” längst ner i nyhetsbrevet eller genom att kontakta oss direkt. Din information – namn och e-postadress – kommer aldrig att vidarebefordras till tredje part. Om du har några frågor om vår integritetspolicy eller om vår behandling av personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss.
Travel Conditions
A:Flight Tickets
- 1.General
1.1 We act as an intermediary for products from airlines and other suppliers, such as hotel agents, car rental companies, etc. These suppliers themselves allocate the number of seats at various prices, which we present via phone, email, and on our website. The prices and seat availability we show are completely outside our control and not our responsibility.
1.2 When contacting us regarding your booking, only you as the main booker have the right to make changes. Please have your order number and/or booking number ready.
1.3 Once full payment has been received and your order has been processed, we will send you an email with your travel information. Orders are usually processed within 24 hours of payment.
1.4 We are not responsible for technical issues or pricing errors beyond our control. We reserve the right to contact you within 24 hours on weekdays regarding changes to your booking. If a card or bank account has been charged, it may take several banking days for the funds to be returned. Please note this is governed by bank policy, not ours.
1.5 Bookings made during weekends or holidays may be handled the next working day.
1.6 Travel documents are sent to the email address provided at booking. If you prefer delivery by post, an administrative fee will apply.
1.7 We are not responsible for content, texts, or information produced by third parties such as suppliers, booking systems, or travel magazines.
1.8 In the event of a natural disaster, war, strike, or other disruptive events near your destination that prevent the trip from being carried out, we cannot be held liable.
1.9 Swedish laws and regulations apply.
- 2.Customer Responsibility
2.1 As a customer, it is your responsibility to read the terms and conditions before purchase.
2.2 You are responsible for ensuring that you receive confirmation/travel documents within 48 hours or the next business day. If not, please contact us immediately.
2.3 You are responsible for holding valid travel documents, passport, visa, transit visa, vaccinations, and any other required documentation.
2.4 You must provide accurate contact information and regularly check the provided email for important updates.
2.5 We are not responsible for issues caused by incorrect email addresses or messages filtered as spam.
2.6 Before completing your booking and payment, you must verify that all information—such as dates, times, routes, destinations, and passenger names—are correct. Names must match the passport exactly.
2.7 Important personal details that may affect the trip must be shared before booking.
- 3.Booking
3.1 You must be at least 18 years old to book a trip with us.
3.2 We do not process bookings for minors traveling alone.
3.3 A booking is not binding until payment or invoice request is completed.
3.4 If payment is not made on time, the booking will be automatically canceled.
3.5 The right of withdrawal under the Distance Selling Act (2005:59, Chapter 2, §3) does not apply to transportation and related services.
- 4.Payment
4.1 You must be 18 or older to make a payment.
4.2 Incorrect information may result in additional charges.
4.3 We are not liable for payments not received due to technical problems outside our control.
4.4 If the purchase is not completed on time, the booking will be automatically canceled.
- 5.Prices
5.1 Prices include taxes and fees known at the time of booking.
5.2 Extra fees for baggage, seat selection, and check-in may apply depending on the airline and fare type.
5.3 Local taxes, such as tourist or airport taxes, may apply and must be paid by the traveler.
5.4 Advance purchase requirements may vary by supplier.
5.5 We reserve the right to price and ticket changes by suppliers.
5.6 Costs for airport transfers due to airport changes are not included.
5.7 Overnight stays during long layovers are not included.
5.8 If booking occurs when we cannot finalize it with the supplier, we reserve the right to adjust the price or issue a refund within 24 hours or the next business day.
- 6.Rebooking/Changes
6.1 You may rebook departure and/or return dates.
6.2 If the new booking is more expensive, the customer must pay the difference.
6.3 Bookings are personal and non-transferable.
6.4 Name changes on tickets are not allowed.
6.5 Rebooking must occur during business hours and at least two weekdays before departure.
The trip is considered started once check-in has passed.
- 7.Cancellations
7.1 Tickets cannot be canceled after issuance. The ticket must be used.
7.2 Tickets are non-transferable, even to family members.
7.3 If a flight is canceled, the airline’s policy applies. They may offer rebooking or a refund. This process is handled via email or phone.
7.4 No refund is issued for missed check-ins or unused segments of a trip.
- 8.Passport, Visa & Vaccinations
8.1 Travelers are responsible for ensuring valid passports, visas (including transit), vaccinations, and any other required documents.
8.2 Some countries require written parental consent for minors traveling alone or with another adult. Contact the relevant embassy.
8.3 We are not responsible for denied visa applications.
8.4 Travelers must cover all costs arising from insufficient documentation.
- 9.Airline Ticket Mediation
9.1 The agreement is between the customer and the airline. We are only the intermediary.
9.2 The airline is responsible for transport and baggage.
9.3 All flight times are preliminary. Travelers must check for updates.
9.4 Verify flight details in the confirmation email.
9.5 Times are in local time. A valid email must be provided.
9.6 We are not liable for changes or cancellations.
9.7 Airlines may adjust bookings within 24 hours. We will inform you of any price changes.
9.8 Child fares usually apply to ages 2–11; infants are under 2.
9.9 We do not process bookings for unaccompanied minors.
9.10 We are not responsible for missed schedule updates.
9.11 If you book two separate one-way tickets, you are responsible for rebooking in case of a cancellation.
9.12 Airlines may cancel duplicate bookings—we are not responsible for this.
9.13 Airport changes or overnight stays are not included in the ticket price.
- 10.Flight Times & Schedule Changes
10.1 All times are local. Changes are communicated via email.
10.2 We are not responsible for schedule changes or cancellations. These must be handled with the airline.
10.3 In case of a canceled flight, you are entitled to a refund or rebooking under EU Regulation 261/2004.
10.4 If we assist with a refund application, a processing fee may apply depending on the flight type. No fee for Swish payments.
10.5 Always check your email before departure for changes.
10.6 If you arrive late, you are responsible for notifying your hotel or car rental company.
10.7 We are not responsible for emails filtered as spam.
- 11.Baggage
11.1 Exact baggage rules are available on each airline’s website.
11.2 Baggage fees are non-refundable upon cancellation.
- 12.Seat Selection
12.1 Seat selection rules are determined by the airline.
12.2 Seat fees are non-refundable upon cancellation.
12.3 Airlines reserve the right to change your assigned seat.
B:General terms and conditions for PACKAGE TRAVEL
The following travel is subject to the General Terms and Conditions adopted by the Swedish Travel Agency and Organizer Association (SRF) on 28 June 2018, along with the tour operator’s specific terms as stated below in italic.
The tour operator is entitled to apply specific terms deviating from the general ones, provided such terms are justified by the nature of the trip, specific transport conditions (e.g., booking and sales terms for scheduled flights), accommodation rules, or special conditions at the destination. Such specific terms may not conflict with the Package Travel Act to the detriment of the traveler.
Both the general and specific terms form part of the agreement.
- 1.THE AGREEMENT
1.1 The agreement becomes binding when the organizer has confirmed the traveler’s booking in writing, unless otherwise agreed. The right of withdrawal does not apply to package travel.
If a deposit is required, the agreement becomes binding once the deposit is paid within the specified time and a confirmation has been received. If no deposit is required, the agreement is binding once the total price has been paid and confirmed.
If the traveler fails to pay in accordance with the agreement, the organizer has the right to terminate the agreement and is entitled to receive payment equivalent to the cancellation fee as per the organizer’s terms.
1.2 The lead traveler is the person in whose name the booking is made and is listed first in the travel documents. The lead traveler is financially responsible for the booking. Any changes or cancellations must be made by the lead traveler, unless they are unable to do so due to serious illness. The lead traveler is responsible for providing accurate information for all travelers included in the booking. Any refund will be made to the lead traveler.
1.3 If a traveler under the age of 18 is traveling without a legal guardian, this must be stated at the time of booking. Certain trips may require a minimum age higher than 18. This information is provided at the time of booking.
1.4 Departure and return times stated in the booking confirmation are preliminary. Final times must be provided as soon as possible and no later than 20 days before departure.
1.5 The organizer must provide general information regarding passport and visa requirements.
1.6 The organizer must provide general information about health regulations applicable at the destination.
1.7 Connecting travel or special arrangements are only part of the package if they were booked together with and at the same time as the other services, or sold together for an inclusive price.
1.8 Any requests or special services must be confirmed in writing by the organizer to be considered part of the agreement.
1.9 The traveler is responsible for checking that all travel documents are correct upon receipt – including correct spelling of names matching the passport. Any discrepancies must be reported immediately. The organizer may charge a fee for necessary corrections, corresponding to the actual cost and reasonable administrative expenses. If the error is due to the organizer or its subcontractor, the correction will be made at no cost to the traveler.
1.10 The lead traveler must promptly notify the organizer of any changes to address, email, telephone number, or other relevant contact information.
1.11 Some trips require a minimum number of participants. If applicable, the traveler will be informed of this at the time of booking.
1.12 If flight tickets are included in the package, they must be used in the specified order. If the outbound leg is not used, the remaining portions of the ticket will be canceled.
- 2.PRICE AND PAYMENT
2.1 The price shall be stated in such a way that the total cost of the trip is clearly presented. It must include all mandatory surcharges, taxes, and fees.
2.2 The traveler must pay the total price of the trip no later than the date specified in the agreement.
2.3 The organizer may request an initial payment (deposit) upon entering the agreement. This amount must be reasonable in relation to the total price and other relevant circumstances.
2.4 If the traveler does not pay the price in accordance with the agreement, the organizer has the right to cancel the contract and charge a cancellation fee as outlined in section 6.
2.5 Unless explicitly stated otherwise, the price is per person based on double occupancy.
- 3.TRAVELER’S RIGHT TO CHANGES AND CANCELLATION
3.1 The traveler has the right to cancel the trip as follows:
– For cancellations made more than 30 days prior to departure, the full amount paid will be refunded minus an administrative fee.
– For cancellations made 15–30 days prior to departure, 50% of the trip price will be refunded.
– For cancellations made less than 15 days before departure, no refund will be given.
3.2 The traveler has the right to transfer their booking to another person, provided the organizer is notified in good time before departure and the new traveler meets all conditions required to participate in the trip. The organizer is entitled to charge a reasonable administrative fee for the name change/transfer.
3.3 Changes to the booking (e.g. travel dates, hotel, or similar) can be made subject to availability and may incur a rebooking fee.
- 4.ORGANIZER’S CHANGES BEFORE DEPARTURE
4.1 The organizer has the right to make minor changes to the travel agreement before departure, provided the traveler is informed of the change in a clear, comprehensible, and explicit manner.
4.2 If the organizer is forced to make a significant change to the trip or cannot provide an agreed-upon service, the traveler has the right to:
– Accept the change,
– Accept a substitute trip if offered by the organizer, or
– Cancel the agreement and receive a full refund.
4.3 The traveler must be informed of the change as soon as possible. If the traveler does not respond within a reasonable time, they are deemed to have accepted the change.
4.4 If a substitute trip is offered, it must be of equal or higher standard. If it is of a lower standard, the traveler is entitled to a price reduction.
- 5.CHANGES BEFORE DEPARTURE
5.1 Changes to contractual terms
The organizer has the right to amend the terms of the agreement, provided that the traveler is informed in a clear, comprehensible, and transparent manner using a durable medium. If the change is minor – such as small adjustments to flight times – the traveler is not entitled to a price reduction or compensation. In the case of significant changes, the traveler shall, if possible, be offered an alternative trip or the right to cancel the contract without a cancellation fee.
5.2 Price changes
5.2.1 The organizer may raise the trip price if the increase is due to changes in fuel costs, taxes, public charges, or exchange rates.
5.2.2 Any price increase must reflect the traveler’s share of the actual additional costs incurred. This is only permitted if the total cost increase exceeds SEK 100 per booking.
5.2.3 The price shall be reduced if the organizer’s costs decrease by at least SEK 100 per booking for the reasons above. The organizer may deduct actual administrative costs from the refund.
5.2.4 The organizer must inform the traveler of price changes as soon as possible, with a justification and a calculation.
5.2.5 No price increases may be made – nor are reductions required – during the last 20 days before departure.
5.2.6 The organizer may waive their right to increase the price under 5.2.1 in the special terms. In such cases, the price does not need to be reduced under 5.2.3 either.
5.3 Traveler’s right to terminate the agreement without a cancellation fee
5.3.1 If a significant change occurs – such as a price increase of more than 8% of the total package price – the traveler has the right to terminate the agreement without a cancellation fee.
This must be done within a reasonable period specified by the organizer from the time the traveler was notified. Failure to respond in time means the traveler is bound by the new agreement.
5.3.2 If the contract is terminated under this section, the organizer must refund the full amount without undue delay and no later than 14 days from the termination.
5.4 Right of termination due to unavoidable and extraordinary circumstances
5.4.1 Both the organizer and the traveler have the right to terminate the agreement if the trip or transportation is significantly affected by unavoidable and extraordinary circumstances, such as war, terrorism, major disease outbreaks, or natural disasters. In such cases, the traveler is entitled to a full refund without any cancellation fee. If the organizer terminates the contract for this reason, the traveler is not entitled to compensation but shall receive a full refund as per section 5.3.2.
5.4.2 The traveler may not terminate the agreement if the extraordinary circumstances were publicly known when the agreement was entered into.
5.4.3 To determine whether the event is sufficiently serious, relevant Swedish or international authorities shall be consulted. A valid travel advisory issued by the Swedish Ministry for Foreign Affairs (UD) shall always be considered grounds for termination. From 14 days before departure, such an advisory must cover the traveler’s departure date. It also counts if it is otherwise clear that the circumstances underlying the advisory will affect the destination at the time of travel.
- 6.ORGANIZER’S RESPONSIBILITY FOR THE PERFORMANCE OF THE PACKAGE TRAVEL
6.1 Deficient performance
If a travel service is not performed as agreed, the organizer must remedy the fault within a reasonable time. However, the organizer is not obligated to remedy the fault if it is impossible to do so or if it would result in disproportionate costs. If the organizer fails to remedy the fault, the traveler may be entitled to a price reduction and/or compensation.
6.2 Significant deficiencies
6.2.1 If, after departure, a significant part of the agreed services cannot be provided, the organizer must, if possible, offer equivalent or at least comparable alternatives at no extra cost to the traveler. If this is not possible, the organizer may offer lower-quality alternatives along with a reasonable price reduction. The traveler may reject such alternatives only if they cannot be considered comparable to the agreed services or if the proposed price reduction is not reasonable.
6.2.2 If the organizer cannot offer an alternative, or if the traveler is entitled to reject the alternatives according to section 6.2.1, the traveler may be entitled to a price reduction and/or compensation.
6.2.3 In the event of a deficiency that significantly affects the execution of the package travel and which the organizer does not remedy within a reasonable time, the traveler has the right to terminate the agreement and may also be entitled to a price reduction and compensation.
6.2.4 If the organizer cannot offer an alternative, or if the traveler is entitled to reject the alternatives as per 6.2.1, or if the traveler terminates the agreement under section 6.2.3, the traveler is entitled to equivalent repatriation without undue delay and at no extra cost – provided that the package includes transport and the traveler is currently at the destination.
- 7.ON PRICE REDUCTIONS AND COMPENSATION
7.1 No price reduction is granted if the organizer can demonstrate that the deficiency is attributable to the traveler.
7.2 The traveler is not entitled to compensation if the organizer can show that the deficiency is due to:
the traveler,
a third party unconnected with the provision of services included in the package, or
unavoidable and extraordinary circumstances.
7.3 If the deficiency is caused by a subcontractor engaged by the organizer, the organizer is only exempt from liability if the subcontractor would also be exempt under this provision. The same applies if the deficiency arises earlier in the supply chain.
7.4 There is no right to compensation if the trip is cancelled due to the number of participants being below the minimum specified in the agreement, provided the traveler is informed in writing within the time limits stated in the agreement.
The cancellation notice must be given no later than:
-20 days before departure if the trip lasts more than 6 days
-7 days before departure if the trip lasts between 2 and 6 days
-48 hours before departure if the trip lasts less than 2 days
7.5 Compensation under these terms may include reimbursement for pure economic loss, personal injury, and property damage. The traveler is obligated to minimize the extent of the damage as far as possible.
7.6 Unless otherwise provided by the Package Travel Act or other mandatory legislation, the organizer’s liability for damages is limited to three times the price of the package. This limitation does not apply in cases of personal injury or if the damage was caused intentionally or through gross negligence. Any claims against carriers (e.g., airlines) must be directed to the carrier in accordance with the EU Regulation on air passenger rights.
Resevillkor
A:Flygbiljeter
1. Generellt
1.1 Vi är en förmedlare av produkter från flygbolag och andra leverantörer, såsom hotellagenter, biluthyrningsfirmor m.m. Dessa tilldelar själva antalet platser till olika priser som vi presenterar via telefon, mejl och på vår hemsida. De priser och antal platser vi visar är helt utanför vår kontroll och inget vi ansvarar för.
1.2 Vid kontakt med oss angående din beställning är det endast du som huvudbokare/beställare som har rätt att göra ändringar i din bokning. Vänligen ha ordernummer och/eller bokningsnummer till hands vid kontakt.
1.3 När slutbetalning har inkommit till oss och så snart vi har administrerat din beställning, skickar vi e-post med information om din order. Vi administrerar normalt beställningar inom 24 timmar från betalningstillfället.
1.4 Vi reserverar oss för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll samt förbehåller oss rätten att inom 24 timmar på vardagar kontakta beställaren för eventuella förändringar av gjord bokning. I de fall pengar har debiterats kort eller bankkonto kan det ta upp till flera bankdagar innan pengarna åter finns på kontot. Observera att detta är bankens regler och inget vi kan påverka.
1.5 Vid bokning under helg eller helgdagar har vi rätt att återkomma nästkommande vardag.
1.6 Färdhandlingar levereras till den e-postadress du angivit i bokningen. I de fall du som kund önskar få färdhandlingar levererade per post, tillkommer en administrativ avgift.
1.7 Vi ansvarar ej för de texter, information m.m. som andra parter, t.ex. leverantörer, bokningssystem eller resemagasin producerar.
1.8 Om det på eller i närheten av ditt resmål inträffar miljökatastrof, krigshandling, strejk eller annan ingripande händelse som gör att den planerade resan inte går att genomföra, kan vi som förmedlare inte hållas ansvariga för detta.
1.9 I övrigt gäller svenska lagar och förordningar.
2. Kundens ansvar
2.1 Som kund är du ansvarig för att ta del av resevillkoren före köp.
2.2 Det är ditt ansvar att kontrollera att du erhållit bekräftelse/resehandlingar inom 48 timmar eller nästkommande vardag. Om du inte mottagit några resehandlingar ber vi dig kontakta oss omgående.
2.3 Det är din skyldighet att kontrollera att du har giltiga färdhandlingar, pass, visum, visum för mellanlandning, nödvändiga vaccinationer och andra eventuella dokument som krävs.
2.4 Du är skyldig att uppge korrekt e-postadress och telefonnummer samt att noga ta del av den information vi tillhandahåller. Efter beställning och fram till hemkomst bör du regelbundet kontrollera den e-postadress du angivit, då vi normalt informerar om exempelvis tidtabellsändringar via e-post.
2.5 Det är mycket viktigt att du anger en korrekt e-postadress, då vi ej ansvarar för följderna av felaktigt lämnade uppgifter eller om din e-post sorteras bort av spamfilter eller liknande.
2.6 Innan du slutför din bokning och betalar är du skyldig att kontrollera att alla uppgifter såsom datum, tider, resrutt, destination och resenärernas namn är korrekta. Alla namn måste skrivas i samma ordning och stavning som i passet.
2.7 Som kund är du skyldig att innan bokning upplysa om viktig information som kan vara avgörande för att du ska kunna genomföra resan.
3. Beställning
3.1 Minimiålder för att boka resa hos oss är 18 år.
3.2 Vi kan inte hantera beställningar med enbart barn/ungdomar under 18 år.
3.3 Din bokning är ej bindande så länge du inte genomför en betalning eller väljer fakturering.
3.4 Beställningen blir automatiskt avbokad om du inte slutför din betalning eller väljer fakturering före angiven tidpunkt.
3.5 Ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59 2 Kap 3§) gäller inte för transporter och relaterade tjänster såsom inkvarteringar.
4. Betalning
4.1 Du måste vara 18 år för att genomföra betalning.
4.2 Vid felaktiga uppgifter kan du även i efterhand krävas på kostnader som uppstår.
4.3 Vi ansvarar ej för betalningar som inte kommit oss tillhanda på grund av tekniska problem utanför vår kontroll.
4.4 Din beställning måste slutföras innan angiven tidpunkt. Om köpet inte är slutfört i tid, avbokas beställningen automatiskt.
5. Prise
r 5.1 Priserna inkluderar skatter och avgifter som är kända vid bokningstillfället.
5.2 Extra kostnader för t.ex. bagage, sittplats och incheckning kan tillkomma beroende på flygbolag och priskategori.
5.3 Lokala skatter som turistskatt eller flygplatsavgift kan förekomma och bekostas av resenären.
5.4 Leverantörer har olika förköpskrav beroende på produkt och pris.
5.5 Vi reserverar oss för pris- och biljettändringar från leverantörer.
5.6 Vid flygplatsbyte kan transferkostnader tillkomma och ingår inte i priset.
5.7 Vid lång transit ingår inte övernattning eller annan kompensation.
5.8 Om bokning sker vid tidpunkt då vi inte kan slutföra beställningen hos leverantören, förbehåller vi oss rätten att återkomma med prisjustering eller återbetalning inom 24 timmar eller nästkommande vardag.
6. Ombokning/ändring
6.1 Ombokning kan göras av ut- och/eller hemresedatum.
6.2 Vid ombokning till en högre prisklass betalar kunden mellanskillnaden.
6.3 Tjänsten är personlig och kan inte överlåtas.
6.4 Det är inte möjligt att ändra eller korrigera namn på biljetten.
6.5 Ombokning ska ske under våra öppettider och minst 2 helgfria vardagar före avresa. Resan anses påbörjad när incheckningstid passerats.
7. Avbokning
7.1 Det är inte möjligt att avboka en biljett efter att den har utfärdats. Kunden måste använda biljetten.
7.2 Biljetten kan inte överlåtas till en annan person, även om det är en familjemedlem.
7.3 Vid inställt flyg följer vi flygbolagets regler. De kan erbjuda ny biljett eller återbetalning. Processen sker via mejl eller telefon.
7.4 Om kunden inte infinner sig i tid eller väljer att inte använda delar av resan, sker ingen återbetalning.
8. Pass, visum och vaccinationer
8.1 Resenären ansvarar själv för giltigt pass, visum, mellanlandningsvisum, vaccinationer och andra nödvändiga dokument.
8.2 Vissa länder kräver vårdnadshavares skriftliga medgivande för barn som reser ensamma eller med annan vuxen. Kontrollera med aktuell ambassad.
8.3 Vi ansvarar inte för kostnader som uppstår om visumansökan nekas.
8.4 Resenären ansvarar för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i dokumentationen.
9. Förmedling av flygbiljetter
9.1 Avtalet tecknas mellan kund och flygbolag. Vi är endast förmedlare.
9.2 Flygbolaget ansvarar för transport och bagagehantering.
9.3 Alla flygtider är preliminära. Resenären ansvarar för att kontrollera aktuella tider.
9.4 Kontrollera flygdetaljer i tidigare mottaget mejl.
9.5 Tiderna är lokala. Korrekt e-postadress måste uppges.
9.6 Vi reserverar oss för ändringar och inställda flyg.
9.7 Flygbolaget har rätt att ändra bokningen inom 24 timmar. Vi kontaktar dig vid prisförändring.
9.8 Barnpriser gäller vanligtvis för barn 2–11 år. Spädbarn är barn under 2 år.
9.9 Vi hanterar inte bokningar för ensamresande barn under 18 år.
9.10 Vi ansvarar inte för följder av uteblivna tidtabellsändringar.
9.11 Vid två enkelbiljetter ansvarar kunden för ombokning vid inställt flyg.
9.12 Flygbolag kan avboka dubbelbokningar. Vi ansvarar inte för detta.
9.13 Flygplatsbyte och eventuell övernattning ingår ej i biljettpriset.
10. Flygtider/Tidtabellsändringar
10.1 Alla tider anges i lokal tid. Vi informerar om ändringar via e-post.
10.2 Vi ansvarar inte för flygbolagens tidtabellsändringar eller inställda flyg. Krav ska riktas till flygbolaget.
10.3 Vid inställt flyg har du rätt till ombokning eller återbetalning enligt EU-förordning 261/2004.
10.4 Om vi bistår med återbetalningsansökan tas en avgift ut beroende på flygtyp. Ingen avgift om betalning skett via Swish.
10.5 Kontrollera e-post inför avresa för eventuella ändringar.
10.6 Vid sen ankomst ansvarar kunden själv för att meddela hotell eller hyrbilsfirma.
10.7 Vi ansvarar inte för bortsorterad e-post.
11. Bagage
11.1 Exakt information om bagage finns på respektive flygbolags hemsida.
11.2 Vid avbokning återbetalas inte avgifter för bagage.
12. Sittplats på flyg
12.1 Regler för sittplats och incheckning finns hos flygbolagen.
12.2 Vid avbokning återbetalas inte avgifter för sittplats.
12.3 Flygbolaget har rätt att ändra sittplats.
B:ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges med kursiv text.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.
1.AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
Avtalet blir bindande för parterna när resenären inom avtalad tid betalat anmälningsavgift eller, om någon anmälningsavgift inte ska betalas, hela resans pris enligt arrangörens anvisningar och arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning.
Erlägger resenären inte delbetalning i enlighet med avtalet, har arrangören rätt att häva avtalet. Vid en sådan hävning har arrangören rätt till betalning av det belopp som resenären skulle ha betalat, om resenären hade avbeställt resan i enlighet med arrangörens avbeställningsvillkor.
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
2.PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
I resans pris ingår ej avbeställningsskydd eller reseförsäkring.
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
Avbeställning bör ske skriftligen. Vid sena avbokningar eller då kontoret är stängt skall avbokning göras direkt till de journummer som lämnats på resehandlingarna.
4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
Flygbiljetter är normalt sett personliga och kan ej överlåtas på annan resenär. Överlåtelse av paketresa innebär därför ofta avbokning och nybokning.
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.
Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
6.ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.
7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet. Eventuella krav mot transportören (t ex flygbolag) ska riktas mot transportören enligt EU förordningen om flygpassagerarens rättigheter
Payment Conditions
Payment Terms:
1-For Charter Packages:
Booking more than 63days before departure:
A deposit of 30% per person is due at the time of booking.(more information in Payment date for booking fee)
If the deposit is not paid on time, the offer from our side will no longer be valid.
Final Payment:
Must be received by us no later than 60 days before departure.
If not paid on time, the booking will be considered canceled without valid reason, and the deposit will not be refunded.
Booking less than 62 days before departure:
The full amount must be paid at the time of booking.
Note: If the package is booked through other providers such as TUI, Apollo, etc., then their own terms and conditions can apply.
2-For Regular Package Trips:
Booking more than 63 days before departure:
a) A payment of 60% of the total trip price is required at the time of booking.
b) If this 60% is less than SEK 2,500 p/p , the full amount must be paid upfront.
If the payment is not made in time, the offer is void.
Final Payment:
Must be received by us no later than 60 days before departure.
Late payment will result in the booking being considered canceled without refund of the deposit.
Booking less than 62 days before departure:
The full amount must be paid at the time of booking.
Note: If we purchase flight, train, bus, or ferry tickets separately, the full price(of ticket) must be paid as a deposit at the time of booking.
Payment date for booking fee:
When booking a package holiday, the customer pays a booking fee of 30% of the total price of the trip. This fee is paid at the time of booking. The remaining amount is paid no later than 60 days before departure.
The breakdown of when customers pay the booking fee in relation to the departure date is approximately:
10% pays 360 days before departure
20% pays 180 days before departure
30% pays 90 days before departure
40%(or remaining amount ) pays 60 days before departure
Please note that these percentages are approximate and may vary depending on the season and type of trip.
Betalningsvillkor
1-För charterresor:
Vid bokning mer än 63 dagar före avresa:
En deposition på 30% per person ska betalas vid bokningstillfället(Mer information i Betalningstidpunkt för bokningsavgift)
Om depositionen inte betalas i tid upphör bokningserbjudandet.
Slutbetalning:
Ska vara oss tillhanda senast 60 dagar före avresa.
Vid utebliven betalning betraktas bokningen som avbokad utan giltigt skäl, och depositionen återbetalas inte.
Vid bokning mindre än 62 dagar före avresa:
Hela beloppet ska betalas vid bokningstillfället.
OBS! Om paketresan bokas via andra leverantörer som TUI, Apollo eller liknande, gäller deras egna villkor och regler.
2-För reguljära paketresor:
Vid bokning mer än 63 dagar före avresa:
a) Ett belopp motsvarande 60 % av resans totalpris ska betalas vid bokning.
b) Om 60 % av priset understiger 2 500 kr, ska hela resans pris betalas direkt.
Om betalningen inte sker i tid upphör vårt erbjudande.
Slutbetalning:
Ska vara oss tillhanda senast 60 dagar före avresa.
Vid utebliven betalning betraktas bokningen som avbokad utan återbetalning av depositionen.
Vid bokning mindre än 62 dagar före avresa:
Hela beloppet ska betalas vid bokningstillfället.
OBS! Om vi köper flyg-, tåg-, buss- eller färjebiljetter separat, ska detta pris betalas i sin helhet som handpenning vid bokningstillfället.
Betalningstidpunkt för bokningsavgift:
Vid bokning av en paketresa betalar kunden en bokningsavgift på 30 % av resans totalpris. Denna avgift erläggs vid bokningstillfället. Resterande belopp betalas senast 60 dagar före avresa.
Fördelningen av när kunder betalar bokningsavgiften i förhållande till avresedatum är uppskattningsvis:
10 % betalar 360 dagar före avresa
20 % betalar 180 dagar före avresa
30 % betalar 90 dagar före avresa
40 % (eller återstående av beloppet)betalar 60 dagar före avresa
Observera att dessa procentsatser är ungefärliga och kan variera beroende på säsong och typ av resa.
Complaints
Not satisfied with your trip – what should you do?
If you are currently traveling, you must contact us immediately by phone at +46 720 308 077 (or via chat or email: info@siahat.se for non-urgent matters). Since most issues can be resolved on-site, it is crucial that you get in touch as soon as possible.
For urgent matters, you should ALWAYS call us at +46 720 308 077.
If you incur any phone charges from a non-EU country, you can send us the invoice after your return.
Please note:
In order to be eligible for compensation afterwards, you must have contacted Siahat staff during your trip (via phone, email, or chat – if no on-site staff is available).
If we are not given the opportunity to resolve the issue during your travel, you are not entitled to any compensation under travel terms and industry standards.
Your complaint must reach us no later than two months after your return.
Flight-related matters:
If your case concerns:
Delayed or canceled flights
Denied boarding
Damaged or lost baggage
…you should contact the airline directly.
Insurance cases:
If your case involves illness, theft, or damage, you must contact your insurance company.
If you purchased travel insurance through our insurance partners when booking, you should reach out to them directly.
Car rental:
If the issue involves car rental booked through one of our partners, your complaint must be directed to them. Contact information is available on your voucher.
Processing time:
Our processing time is up to 6 weeks, or up to 8+ weeks during high season.
How to submit your complaint:
You can email your complaint directly to info@siahat.se.
Please describe the incident as clearly as possible and attach:
PhotosAny receipts Video clips (if available)Include everything in one email, or in the same thread if the files are large.Alternatively, upload the materials to a service like Dropbox and send us a shared link.
Don’t forget to include your booking number and departure date in the subject line.
Jag är inte nöjd med min resa – vad gör jag?
Om du befinner dig på en pågående resa ska du omedelbart kontakta oss via telefon på +46 720 308 077 (alternativt via chatt eller mail: info@siahat.se för icke-akuta ärenden). Eftersom de flesta problem kan lösas direkt på plats är det mycket viktigt att du hör av dig så snart som möjligt.
Vid akuta ärenden ska du ALLTID kontakta oss på mobil: +46 720 308 077.
Eventuella samtalskostnader från länder utanför EU kan du fakturera oss i efterhand, efter hemkomsten.
Viktigt att tänka på:
För att du ska kunna ha rätt till eventuell ersättning i efterhand, måste du ha kontaktat Siahat under din resa (via telefon, e-post eller chatt – om ingen personal finns på plats).
Om vi inte får möjlighet att åtgärda problemet under resan är du, enligt resevillkor och branschpraxis, inte berättigad till ersättning.
Din reklamation måste ha inkommit till oss senast två månader efter din hemkomst.
Flygrelaterade ärenden:
Om ditt ärende gäller:
Försenat eller inställt flyg
Nekad ombordstigning
Skadat eller förlorat bagage
…ska du vända dig direkt till det flygbolag du reste med.
Försäkringsärenden:
Vid sjukdom, stöld eller skada är det ditt försäkringsbolag du ska kontakta.
Om du har tecknat en reseförsäkring via våra försäkringspartners vid bokningstillfället, är det dit du ska vända dig.
Biluthyrning:
Gäller ärendet biluthyrning som bokats via en av våra partners, måste du rikta din reklamation direkt till dem. Kontaktinformation hittar du på din voucher.
Handläggningstid:
Vår behandlingstid är upp till 6 veckor, eller upp till 8+ veckor under högsäsong.
Så skickar du in din reklamation:
Du kan mejla in din reklamation direkt till oss på info@siahat.se.
Beskriv händelsen så tydligt som möjligt och bifoga:
Bilder Eventuella kvitton Videoklipp (om tillgängligt)Skicka allt i ett och samma mejl, eller i samma mejltråd om filerna är stora.Alternativt kan du ladda upp materialet på t.ex. Dropbox och skicka en delad länk.
Glöm inte att ange ditt bokningsnummer och avresedatum i ämnesraden